Slotcar Merk: | ![]() |
Ninco | |
Catalogusnummer: | custom | ||
Slotcar released: | ![]() |
2008 | |
Merk auto: | ![]() |
McLaren | |
Type auto: | McLaren F1 GTR | ||
Startnummer | ![]() |
12 | |
Coureur: | ![]() |
Peter Kox | |
![]() |
Thomas Bscher | ||
Motor: | Ninco NC-1 | ||
Aandrijving: | ![]() |
Inline | |
Banden: | ![]() |
Profiel | |
Verlichting: | ![]() |
Geen verlichting | |
Race klasse: | GT1 | ||
Bijzonderheid: | Gefinished als 1e tijdens 4h Nürburg 1996 |
In 1996 ben ik tijdens onze vakantie langs de Nurburgring gereden. De parkeerplaatsen
waren best wel gevuld dus heb ik de auto er ook maar bijgezet. Ik ben daar getuige geweest van de
training van de Nurburgring 4 Hours 1996. Er reden daar ook verschillende McLaren F1 GTR mee.
Mijn complete verslag is hier te lezen.
Ik kwam op het idee om een McLaren die ik daar zag racen zelf te maken. Het moet de McLaren F1 GTR van
West Competition worden. Ik ben uitgegaan van de Ninco McLaren ArtSports omdat:
- Deze auto al de juiste kleuren heeft
- In de race zat Peter Kox achter het stuur
- De auto de race gewonnen heeft
Op marktplaats heb ik de Ninco McLaren F1 GTR Art Sports gekocht. Deze auto is niet nieuw en heeft enkele gebruikssporen. Dit geeft niet zoveel omdat de auto toch een opknapbeurt krijgt. Het is duidelijk te zien dat de decals al aardig verkleurd zijn en dat er veel vuil op de body zit. Een goede opknapbeurt kan nooit weg.
Het is duidelijk te zien dat de decals niet mbv tampo print op het object is geprint maar dat het gewoon stickers zijn.
Om de auto te maken zoals gewenst moeten uiteraard eerst de decals verwijderd worden.
De stickers kunnen eenvoudig verwijderd worden door een fohn erbij te pakken. Door de warmte van de fohn zal de lijm
al wat minder gaan plakken en kunnen de stickers eenvoudig verwijderd worden.
Eventuele lijmresten kunnen eenvoudig verwijderd worden m.b.v. plakband. Als je geduld heb en het plakband vaak genoeg op
de lijmresten plakt zal al het lijm op de plakband gaan zitten en heb je een lijm vrije auto.
Op internet ben ik op zoek gegaan naar plaatjes van de McLaren F1 GTR die aan de 4 Hours Nurburgring 1996 heeft meegereden.
Dat viel niet mee. Na behoorlijk wat geduld heb ik enkele plaatjes gevonden. Ook heb ik me gebaseerd op een model dat
tijdens de 4 Hours of Spa heeft meegereden.
Nadat bekend was welke decals nodig waren ben ik op zoek gegaan naar de verschillende sponsoren. Op de
site The Best Brands of The World ben ik op zoek gegaan naar de
juiste reclames. De auto was uitgerust met East reclame ipv West. Op de genoemde site was alleen een plaatje te vinden
van West. Mijn voorkeur gaat uit naar deze plaatjes omdat deze vector georiënteerd zijn en dus makkelijk vergroot of
verkleind kunnen worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Aangezien dit vector georiënteerde plaatjes
zijn heb ik eenvoudig van West East kunnen maken.
Nadat al reclames gevonden waren kon een vel gemaakt worden met alle reclames en op de juiste grote.
Om te controleren of alles op het juiste formaat is wordt eerst een vel papier uitgeprint. De verschillende decals worden
uitgeprint op een vel gewoon papier en uitgeknipt om de reclame. Dit wordt gedaan om te maten te controleren.
Nadat gecontroleerd is of alle decals de juiste maat hebben worden de decals geprint op 2 verschillende decalpapieren. Wanneer zelf decals worden geprint moet rekening worden gehouden dat decalpapier doorzichtig is. De meeste printers (incl. mijne) kunnen geen wit printen. Hier is speciaal wit decal papier voor op de markt. Denk er wel aan dat er netjes om de tekst geknipt moet worden omdat er anders witte randen ontstaan.
Een ander punt waaraan gedacht moet worden is dat de meeste inkt uit de printers (wederom de mijne ook) niet watervast is. De prints moeten eerst gefixeerd worden. Ik doe dit door de print te voorzien van een dun laagje Microscale Liquid Decal Film. De decal wordt rondom de reclame uitgeknipt. Door het kleine stukje eventjes (± 5 sec) in een bakje water te doen komt de decal los van het papier.
Het plaatsen van de decal op het object kan heel makkelijk door ook nog gebruik te maken van Microscale Micro Set. Het voordeel van Microscale Micro Set is dat de geplaatste decals nog makkelijk verschoven kunnen worden en dat er een betere hechting plaatsvindt. Let er wel op dat tijdens het verschuiven de decal kan scheuren. Dit is mij ook overkomen nadat de eerste decal geplaatst was. Kijk maar eens naar de afbeelding van alleen de neus. Deze decal heb ik uiteraard weer verwijderd. Nadat ik door had hoe de decals het beste geplaatst konden worden was de auto snel klaar.
Als alle decals op de juiste plaats aangebracht zijn kan het afmaken van de slotcar beginnen. Het lijkt nu net of er heel wat moet gebeuren maar dat is niet het geval. Het enige dat moet gebeuren is het chassis weer onder de body plaatsen.
Ik wist dat de McLaren F1 GTR Nurburgring 1996 zoals ik hem gemaakt had niet klopte met de werkelijkheid. Ik begon me er toch aan te storen en ben maar snel aan de slag gegaan om alles te corrigeren.
Hieronder een opsomming van de aanpassingen:- Gele logo van West op de neus is aangepast en duidelijker zichtbaar
- Het nummer op de neus is duidelijker en zonder doorloop
- Het E en elctric-cicuit logo op de neus, net onder de voorruit, zijn vervangen door duidelijkere
- Het castrol logo naast het voorwiel is vervangen door "West" logo
- Het nummer "BPR" op de deur is vervangen door een duidelijkere.
- Boven het achterwiel is het "West" logo vervangen door castrol
- Logo van Lease Plan op de voorruit is duidelijker.
Nu is de auto, zover ik kan nagaan, identiek aan de echte auto zoals deze reed tijdens de 4 Hours of Nurburgring 1996.
